ASPERGER SENDROMU
Psk.Sinem Çelenk | sinem@mentisdanismanlik.com.tr
Asperger
sendromu (AS) ya da Asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve
sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan otistik spektrum
bozukluklarından (OSB) biridir. AS diğer OSB’lerden dil ve bilişsel gelişimde
genel bir gecikme olmamasıyla ayrılır. Her ne kadar standart tanı ölçütleri
arasında belirtilmemişse de motor sakarlık ve atipik dil kullanımına sıklıkla
rastlanır.
Asperger
sendromunun adı Avusturyalı çocuk doktoru Hans Asperger’den gelmektedir.
Asperger, 1944 yılında, tedavi için gelen sözel olmayan iletişim becerileri
eksik, yaşıtlarıyla empati kuramayan ve fiziksel olarak sakar olan çocukları
tanımlamıştır. Elli yıl sonra AS Hastalıkların ve İlgili Sağlık Sorunlarının
Uluslararası İstatistiksel Sınıflaması'nda (ICD-10) ve Ruhsal Bozuklukların
Tanısal ve Sayımsal Sınıflandırması'nda (DSM-IV) Asperger bozukluğu olarak
tanınmıştır.
Asperger sendromunda şu sorun alanları sık görülür:
·
Hareket sistemi (motor) becerilerinde sorunlar. Motor
gelişim basamaklarında gecikme görülebilir. İnce motor becerilerinde sorunlar,
sakarlık, hantallık görülebilir. Kollarını sallamadan ve hafif toplallarcasına,
tipik bir yürüyüş stili gösterebilirler.
·
Konuşma ve aksan sorunları. Ses tonunu ayarlama güçlükleri,
konuşurken aşırı ve uygunsuz iniş-çıkışlar gösterebilirler. Monoton bir ses
tonuyla konuşabilirler. Gramer hataları yapabilirler. Zamir ve edatları yanlış
kullanabilirler.
·
Dil becerileri sorunları ve konuşulanları anlama güçlükleri. AS’li
bireyler sözcüklerin temel ve somut anlamlarına takılabilirler, mecaz ifadeleri
anlamayabilirler. Soyut kavramları, atasözlerini, deyimleri, esprileri yanlış
anlayabilir ya da kendilerince yükledikleri anlamlarla kullanabilirler. Konuşma
sırasında karşılarındakilerin sözel olmayan tepkilerini (mimiklerini,
jestlerini, vb.) anlamakta güçlük çekebilirler ya da basmakalıp bir biçimde
anlayabilirler (ör, “ağlıyorsa üzülmüş demektir” gibi).
·
Bilişsel işlev sorunları. Özellikle zihinselleştirmede
zorluk yaşarlar. Görsel olarak ifade edilmedikçe anlamayabilirler. Özetleme
becerileri düşüktür. Gereksiz ayrıntılara takılabilir, konunun özünden
sapabilirler. Problem çözerken amaca yönelik ve çözüme odaklı
davranmayabilirler. Konunun bütününü görmekte zorluk çeker, belirli parçalara
takılıp kalabilirler.
·
Belirli ilgi alanlarında aşırı yoğunlaşabilirler. Genelde
günlük hayatta bir işlevi olmasa da belirli konularda yoğun araştırma içine
girebilirler. Özellikle taksonomi (sınıflandırma) ile ilgilenirler ve bilgileri
ezbere dayalı olur. Örneğin, hayvanların latince isimlerini ezberleyebilir, bir
kentin telefon numaralarını, tren saatlerini kolaylıkla akıllarında
tutabilirler.
· Duyusal
hassasiyetleri olabilir. Yüksek seslerden, çeşitli dokulardan, parlak
ışıklardan aşırı bir rahatsızlık duyabilirler.Öte yandan, dokunsal uyaranlardan
çok zevk alabilirler (ör, masaj, sarılma, öpme, vs.).
Asperger sendromu olan ergenlere yaklaşımda ebeveynlere ve öğretmenlere şu noktalar hatırlatılabilir(Williams, 1995):
- · Asperger sendromu olan ergen için sürprizler içermeyen, öngörülebilir ve güvenli bir ortam sağlayın.
- · Olası değişimleri (ör, öğretmen değişikliği, sıra değişikliği) en aza indirin.
- · Günlük rutin etkinlikleri net bir şekilde tanımlayın.
- · Yenilik öncesi (ör, yeni bir öğretmen, arkadaş, vb.) onu hazırlamaya çalışın.
- · Diğer çocuklar tarafından alaya ve aşağılanmaya maruz kalmamasına özen gösterin.
- · Olumlu davranışlarını, becerikli yönlerini destekleyin ve ödüllendirin.
- · Özgüvenini destekleyecek sorumluluklar verin.
- · Sosyal etkileşimi içeren etkinliklerde yol gösterici olun.
- · Belirli sosyal durumlarda nasıl tepkiler vermesi gerektiğini ezberletebilirsiniz.
- · Takıntılı bir şekilde bir konuya odaklanmasını kısıtlayın, gerektiğinde uyarın.
- · Motivasyonunun düşük olduğu durumlarda onun ilgi alanlarına hitap ederek iletişime başlayabilirsiniz.
- · Dikkatini yoğunlaştırabilmesine yardımcı olmak için görevleri daha küçük parçalara ayırın.
- · Zamanını düzenlemede zorlukları olabileceğinden uzun süreçleri ödevler vermeyin.
- · Sınıfta ön sıralarda oturtun ve olabildiğince onunla göz temasını sürdürün. Gerektiğinde onun katılımını beklemeden söz verin.
- · Zaman zaman gerçekçi olmayan hayalleri ve düşünceleri olabilir. Özellikle birebir kaldığınızda gerçekleşmesi imkansız yaklaşımlarını sosyal ortamlarda ifade etmemesi konusunda konuşabilirsiniz.
- · Hareket ve denge sorunları olabileceğinden zorlanacağı ödevler vermemeye özen gösterin. Yarışmacı spor etkinliklerinden daha çok bireysel becerilerini geliştirebileceği sporlara yönlendirin.
- · Sınavlarda ya da ondan istenen bir ödevde yönergelerinizi olabildiğince net iletin ve anlayıp anlamadığını kontrol edin.
- · Onun bireysel becerileri ve ilgi alanlarını dikkate alan mesleki beceriler edinmesi konusunda yardımcı olun.
- · Bazı konuları anlayamaması ve inatlaşması sizi zaman zaman sinirlendirebilir, sabrınızı taşırabilir. Bu tür duygulara karşı hazırlıklı olun.
- · Duygusal dalgalanmalarını, dikkat düzeyini, uyku ve iştahını, agresyon düzeyini izleyin ve not alın. Gerektiğinde psikiyatrıyla paylaşın.
- · Çevresel stres etkenlerinden kolaylıkla etkilenebildiklerini unutmayın. Örneğin, okulda bir kavga yaşandığında diğer öğrencilerden çok daha fazla etkilenebilir ve anlaşılmaz tepkiler verebilir. Bu nedenle stresin yoğunlaştığı dönemlerde onu daha dikkatli gözleyin.
- · Öğrenme aşamasında görsel materyalleri ve uygulamalı etkinlikleri daha çok kullanın. Örnekler verin, modeller geliştirin, önce birlikte yapın.
Asperger Sendromu Olan Bazı Ünlüler
Vincent Van Gogh Leonardo Da Vinci Bill Gates
Napolyon Bonapart Benjamin Franklin Tom Hanks
Albert Einstein Elvis Presley Isaac
Newton



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder